torsdag 24. mars 2016

Restegarnstrikk

I mars har jeg vært flink og strikket opp masse restegarn og jeg skal si det er deilig å bli kvitt disse smånøstene som blir igjen etter andre prosjekter. Jeg har vært med på et par samstrikkprosjekter på Facebook, Hverdagsjakka til Pinneguri og vottene Vinterglede hos Elenassamstrikk.

Hverdagsjakka er strikket i Kauni på pinne 3 og det gikk med 300 gr. Jeg ble veldig fornøyd med denne og Kauni er et behagelig garn å ha på selv om det kan stikke litt. Denne jakka ble forresten veldig myk.

Vottene er strikket i alpakkarester. Det finnes ikke bedre garn enn alpakka til votter, de blir myke og godt og passer meg perfekt.

Etter at dette ble ferdig så hadde jeg fortsatt noen få små nøster igjen i den gulorange fargen i Kauni og tenkte jeg skulle prøve en bleiebukse. Selvfølgelig ble det litt lite garn så jeg måtte skjøte på med en annen farge, noe som ikke ble helt vellykket. Jeg får ta det som et prøveprosjekt, det er den første bleiebuksa jeg har strikket, men det blir nok flere slike. Har masse smånøster i mykere garn enn Kauni liggende. En liten lue til har jeg også strikket siden barnebarnet mitt ønsket seg flere av den typen. Den sitter visstnok utrolig godt på et lite babyhode, så der er det også et prosjekt å bruke smånøster til. Og når jeg snakker smånøster, så er det virkelig små nøster, ofte ikke er større enn et par meter.
Oppskriften på denne står i Den store guttestrikkeboka, der er det mange fine modeller.




8 kommentarer:

Bundingen sa...

Nydelige farger på Hverdagsjakken din! Sitter fint på deg også! Kauni blir mykere i vask, og jeg kan bruke min på bar hud uten at det stikker.
Lekre votter også, bleiebukse og lue likeså. Skal si du har vært produktiv. Alltid kjekt å få brukt litt restegarn. Det har en tendens til å hope seg opp.

Fortsatt god påske fra Ingunn

Blammy sa...

Så fine plagg du har laget. God Påske

Gitte sa...

Meget flot hverdagsjalkke og vanter. Det er rigtig rart at få brugt rester, især når det giver så fine resultater.

Ruths datter sa...

Åh den hverdagsjakka di ble lekker. Nydelig.
God påske

Monstermønster sa...

Så mye flott! Veldig fint å kunne smårester til noe fonuftig og stilig!

Stine sa...

Så flott å få brukt så mange smårester, rester er også garn og det viser du virkelig med de flotte plaggene :)

AnnetteK sa...

Så flotte prosjekter du har fått ferdig.
Godt å få brukt opp rester også da :)

LivM sa...

Super jakke og det er så godt å få brukt litt rester. Jeg er ikke flink til det, men jeg har en god venninne som forbarmer seg over dem.