torsdag 22. mai 2014

Sommerlig skjørt og litt småstrikk ellers

Dette skjørtet har vært veldig populært på Facebook, og da min svigerdatter ønsket seg veldig et slikt til veslesnuppa var så syns jeg at jeg måtte strikke det. Oppskriften fant jeg i denne bloggen , tusen takk for at du deler oppskriften. Den var veldig lett å forstå og godt skrevet.

Endelig fikk jeg brukt opp litt til av den Wollmeise DK som jeg har liggende, så selv om det ikke gikk med mer enn 223 gr garn, er det vel slik at alle monner drar. Nå tror jeg bare jeg har en ca 3 fed igjen + noen som er nøstet opp.

Skjørtet er strikket på pinne 4. Den eneste endringen jeg gjorde var å øke vidden med 18 masker da jeg var redd det kunne bli i snaueste laget til vår lille frøken. Hun fikk selv velge farge, og det ble ikke så store overraskelsen da hun valgte rosa :)


I dag har jeg vært og levert skjørtet og jeg skal si det ble godt mottatt. Det skulle på med en gang og jeg fikk omgående et spørsmål fra frøkna om jeg ikke også kunne strikke en topp i samme rosafarge. Her er det ei som vet hva hun vil ha. Hun ønsket seg også et skjørt til, så da får jeg brukt opp mere av DK'n, jippy!!!


Jeg har også strikket en hettegenser og der var jeg i stor tvil om hette var noe særlig, men snuppa ble jublende glad for å få en genser med hette. Bildet ble litt dårlig for den ble prøvd på i all hast i stekende sol, så det gjaldt å være kjapp før den kom av igjen.

Mønsteret finner du på Ravelry, den heter Invitasjonen og er av Ingvill Freland. Det er faktisk den andre genseren jeg strikker av henne på kort tid. Her har jeg brukt Classic Alpakka fra Drops, et garn jeg av en eller annen grunn hadde kjøpt inn en del nøster av men nå er de iallfall strikket opp. Det gikk med 440 gr og pinne 4.


Jeg har også blitt ferdig med et par sokker jeg startet på for evigheter siden. Den første sokken gikk veldig greit, men da jeg skulle fullføre sokk nr 2 ble det bare tull. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har rekt opp igjen foten, men jeg fikk de da til til slutt. Her er link til oppskriften. De er strikket i Bugga og det gikk med 80 gr. garn


Nå har jeg startet på en topp til veslejenta vår, jeg må vel gjøre som hun ønsker :) Føler meg ganske priviligert som har et barnebarn som blir så glad over å få det jeg strikker. Ekstra koselig er det at hun nå kommer med forslag til hvordan ting skal se ut.

12 kommentarer:

Monstermønster sa...

Det var mye fint på en gang! Flott skjørt, takk for link til hvor du fant det.

Så kjekt med et barnebarn å strikke til, ingenting er så kjekt som å strikke til en som gjerne vil bruke plagg og har egne meninger om dem.

LisaM sa...

Her var det mye fint Wigdis!
Det skjørtet har jeg også sett litt på, det har jo vært såå mange fine varianter på facebook.
Så gøy at frøkna kommer med ønsker selv! Det håper jeg virkelig tantejentene mine gjør etterhvert også:)

En riktig god helg til deg!
Klem

Birgitte sa...

Så mye fin strikk! Skjørtet var flott i rosa og hvit:) Kjekt når mottaker setter så pris på det hun får:)

Silje sin blogg sa...

Så mye fint! Skjønner skjørtet falt i smak, knæsj farge! Mye annet fint, du er produktiv; )

Knutine sa...

Er snart igang med å legge opp til skjørtet jeg også,men må strikke en muffinslue først :-)
Tror nok jeg lager en overdel som passer til også.
Morsomt med barn som liker det dt som er strikket ;-)

Bodil sa...

Heldig barnebarn som får så mange flotte strikkeplagg. God helg.

Bundingen sa...

Kjempefint skjørt! Lett å forstå at hun vil ha topp til og enda et skjørt.Så kjekt når det blir satt pris på! Jeg likte godt den hettegenseren også.
Stilige sokker!

God helg fra Uvdal

Klem

Bente sa...

Så mye fint du har strikket igjen!

Siddis back home sa...

Wow, imponert, dette kaller du småstrikk!! Nydelig skjørt, kjenner igjen det rosa WM, strikket Bella kjolen til prinsessa i det, den hettegenseren var nydelig, må sjekke opp det mønsteret, tror nok prinsessa ville like den…. flotte strømper…. mm, her var det fine ting! Ha en magisk uke hos deg!

Barwitzki sa...

Kjempeflott er rosa skjørt med den hvite kanten. Også den vakre hettejakke er fantastisk.
Herlig å se dine fine strikkearbeider, Wigdis.
Jeg strikker stømper også igjen, men jeg er mye ute :-) Hilsen hjertelig til deg.

Barwitzki sa...

Kjempeflott er rosa skjørt med den hvite kanten. Også den vakre hettejakke er fantastisk.
Herlig å se dine fine strikkearbeider, Wigdis.
Jeg strikker stømper også igjen, men jeg er mye ute :-) Hilsen hjertelig til deg.

Victoria @ sa...

For et alldeles nydelig skjørt! :) Noe alle jenter burde hatt! :D