torsdag 17. desember 2015

Sokker i lange baner,

iallfall til meg å være som bruker ett år på å få ferdig et par. De hvite har jeg faktisk brukt 9 mndr på å få ferdig, så nå synes jeg at jeg har vært flink som har tatt sokk nr 2 på de andre parene straks den første var ferdig. Sokk nr 2 på de blå måtte jeg ta med en gang mens jeg husket hva jeg hadde gjort, for der var det en del jeg ikke skjønte av mønsteret og måtte gjøre min egen vri.



De hvite sokkene er fra boka Sokker av Bitta Mikkelborg og heter Merediths vår. De er strikket i Fabel og veier 61 gram.



De blå sokkene var veldig moro å strikke og oppskriften fant jeg på Ravelry. Disse er strikket i Wollmeise i fargen Taube og de veier 109 gr. Nå tror jeg at jeg skal strikke opp en del av meisene mine slik at jeg har et sokkelager for det er et nydelig garn til sokker.

Så fikk jeg plutselig et julegaveønske fra nest yngste barnebarn og da måtte det jo bare bli nissesokker på henne til jul. Disse er strikket i Smart, det er vel ikke det mest holdbare sokkegarnet men oppskriften var på Karisma og det fikk jeg ikke tak i sånn i farten, men de vokser jo så fort på beina at de er vel snart for små uansett.

mandag 23. november 2015

Jakke av hundeull

Jeg fikk da omsider sydd i knapper og gjort denne jakka ferdig også. Merkelig hvor vanskelig det er å få gjort det :)

Jakka er strikket i ull fra Keeshondene til oppdretter og den er en gave til ham som takk for all hjelp og for all ulla jeg fikk. Mønsteret fant jeg på Ravelry og den er strikket på pinne 3,5. Det var et veldig godt mønster og veksler mellom glattstrikk og enkel strukturstrikk, noe som ikke kommer så godt frem på bildene, men det ble ganske effektfullt. Stolpene foran er også strikket samtidig med jakka så det ble ingen montering, noe jeg liker veldig godt.





Det gikk med 473 gram garn og det sier litt om hvor lett dette garnet er for det er en stor herrejakke. Nå er jeg bare spent på om jakka passer. Den er strikket top-down og jeg fikk heldigvis tatt en prøving da det var hundeutstilling på Hamar, slik at jeg fikk sett at ermhullet ble stort nok.

***

Jeg er også ferdig med en genser til meg selv i hundeulla, den har forresten vært ferdig en god stund, men jeg har bare glemt helt av den. Her brukte jeg dette mønsteret og det blir et godt mønster å ha som grunnmønster til helt enkle gensere. Til denne gikk det med 245 gram garn.


Det har også blitt gjort ferdig noe småstrikk, bl.a. et par Marius-votter som jeg tovet altfor mye, så nå er de kanskje passe en liten barnehånd hvis de ikke er blitt for stive. En lue til har jeg også strikket, en lue jeg trodde kunne passe et barnehode, men den ble nok mere passe til en liten baby. Så noen feilslåtte strikkeprosjekter blir det.



onsdag 21. oktober 2015

Hentesett

Lille oldebarnet må jo ha et hentesett når den tiden kommer, tenk bare 2 måneder igjen nå. Utrolig hvor fort tiden går, og jeg trenger vel ikke si at jeg gleder meg veldig.

Settet er strikket i Dale babyull og oppskriften er også fra Dale, bortsett fra lua. Den fant jeg oppskrift på i et gammelt babyhefte jeg har hatt liggende. Egentlig moro å ha slike gamle babyhefter, for oppskriftene er jo fortsatt aktuelle i dag.




Vaskes på ullprogram 40 grader.

onsdag 14. oktober 2015

Når tiden ikke strekker til så er det godt med litt småstrikk, da får en iallfall følelsen av å ha gjort noe. Dessuten er det godt å få fyllt opp gavekista litt igjen i tilfelle det kommer noen innom som skulle trenge en lue. Inne på Hobbyboden er det en luealong for tiden og nå syns jeg faktisk det er moro å strikke luer.

Men først, her er mine votter strikket av hundegarnet og de er så nydelige å ha på hendene.



Mønsteret fant jeg på Ravelry og det var et godt mønster å strikke etter. Strikket på pinne 3 og det gikk med 49 gram.

Så til luene.

Denne er strikket i Alfa så den var rimelig kjapp å strikke. Det gikk med 83 gr garn på pinne 6,5.

Denne veier 54 gr og er strikket på pinne 3,5. Strikket i Sterk.

Begge luene er gratisoppskrifter og var lette å strikke.

søndag 27. september 2015

Jakke

Jakke til nesteldste barnebarn er overlevert, og selv om oppskriften var utrolig teit, så ble jentene veldig fornøyd og det er hovedsaken.


Den er strikket i samme garn som den forrige jeg blogget så jeg skriver ikke noe mere opplysninger om den her. Jeg er bare så uendelig glad for at jeg klarte å få de ferdig.

Nå har jeg begynt på jakke nr 3, for klart at 8-åringen må ha lik jakke som sine søstre, men der lager jeg mønster selv.

Jeg må jo også vise frem garnet jeg har fått spunnet av hundeull, har helt glemt å gjøre det.  Det er nydelig å strikke av og blir deilig mykt.



torsdag 10. september 2015

Jakker til barnebarna

Endelig er disse marerittjakkene ferdige. En så klønete oppskrift er det lenge siden jeg har vært borti, men siden jentene selv plukket ut oppskriften, så valgte jeg å fullføre de. Det er ikke så ofte de ønsker seg noe strikket, så da er det moro når det først skjer.


Her er link til oppskriften. Jakkene er strikket i Alpakka Ull fra Sandnes og det gikk med 426 gr. Jeg har også strikket en i mørk grå men den er ikke overlevert enda. Nå har jeg bare igjen å strikke ei jakke til den nest yngste jenta, men der har jeg funnet ei skikkelig oppskrift (hvis jeg bare finner den igjen) og ganske lik denne jakka her. Det er jo veldig viktig for en 8-åring å være lik sine to eldre søstre.

Til slutt et magebilde, der ligger mitt oldebarn og koser seg :)


onsdag 26. august 2015

Jeg skal bli OLDEMOR!!!

og da må jeg strikke litt til den lille prinsen som kommer rundt nytt-år. Ja tenk, det skal bli en gutt og det blir moro etter 4 jentebarnebarn. Jeg så denne sparkebuksa på bloggen Hjemmelaget for noen år siden, og syntes det var noe av det nydeligste jeg hadde sett, jeg kjøpte t.o.m. garn til den selv om jeg ikke hadde noen å strikke den til. Nå har jeg imidlertid det, så nytt garn ble kjøpt inn (det forrige jeg kjøpte gikk visst til kluter).



Det skal vel egentlig tres et bånd i hullkanten rundt beina, men så langt har jeg ikke kommet. Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller.

Denne er strikket på pinne 2,5 i Dale Babyull og oppskriften finnes i den bloggen jeg linket til.

Vaskes på ullvask 40 grader.