søndag 8. januar 2012

Litt småtterier

Jeg ble så inspirert av Jannelea's votter at jeg har gjort mitt første forsøk på å tove og det var kjempemoro. Etter å ha strikket noen uendelig store votter hev jeg de spent inn i maskina, hvordan skulle dette gå. Jeg måtte ta de to ganger på 40 grader, så de neste jeg skal strikke tror jeg at jeg prøver på 60 grader.

Vottene er strikket i dobbelt Hifa 2 på pinne nr 6 og det garnet ble veldig pusete og godt etter toving. Det gikk med 140 gr. Jeg blir veldig sår på fingrene når jeg strikker med dette garnet, så for meg passer det best til små plagg og da er jo toving perfekt. Disse skal min kjære svigerdatter få, for hun fryser bestandig på hendene og nå må hun vel holde varmen når hun er ute og leker i snøen med veslefrøkna.


Jeg har også strikket en hals til meg selv, var så kald på nakken her om dagen. Den er strikket i Viking Eco alpakka og veier 150 gr, pinne nr. 6.


Da har jeg strikket opp fra lager totalt 290 gr.

Disse mannfolka er snodige dere. I dag er det strålende vær og det har kommet et par cm med snø og nå måkes det rund baut her. En av naboene har nok fått snøfreser til jul, for han vet  ikke helt hva han holder på med ser det ut til. Nå blåser han all snøen ut i veien, så er det litt frem og tilbake på samme stedet og så en runde ut i veien for å blåse inn igjen snøen han blåste ut dit. jeg ler for meg selv her jeg sitter.

Håper dere alle som titter innom får en flott søndag.

tirsdag 3. januar 2012

Nyeste medlem i strikkegjengen


 Se så fint det blir.

















Blir tråden for lang så klipper vi den bare av.










Tror nok jeg vil få avsetning på garnet mitt etterhvert for her er det ei som synes det er  veldig moro å strikke.

Garnkvaliteter - vasking

Debbie Bliss Chasmerino DK
55% merino, 33% microfiber, 12% cashmere. Mykt og deilig garn, nydelig å strikke med. Helt kløfritt. Siger ikke, vasket i maskin på 30 grader og fasong/størrelse holdt seg perfekt. Pinne 4

Rowan Alpaca Cotton
72% alpakka, 28% bomull. Litt merkelig å strikke med, men som ferdig plagg ble det mykt og godt. Vasket i maskin på 30 grader og fasongen/størrelse holdt seg perfekt. Pinne 5

Rowan 4 ply soft
100% merino, nydelig mykt, kløfritt garn. Vasker 30 grader på maskin. Pinne 3,5

søndag 1. januar 2012

GODT NYTT ÅR alle sammen

Da er 2012 startet og det blir spennende å se hva det nye året bringer med seg. I fjor var mitt nyttårsforsett å kjøpe alt det garnet jeg hadde lyst på, og det skal jeg si jeg har etterlevd. Det er mye artigere med slike nyttårsløfter som en klarer å holde, enn slike som en vet ikke kommer til å gå.

I år skal jeg imidlertid gå den helt andre veien, nå skal lageret minkes selv om bare tanken på det gjør vondt i hjertet. Jeg starter året med 63702 gr garn og har full oversikt etter å ha ryddet, så lenge det varer, men jeg har iallfall fått det inn på et regneark.

Jeg har også meldt meg på diverse alonger, hvem klarer vel å motstå det, ikke jeg iallfall. Det er fryktelig moro å være med på disse alongene.

Alongliste til minne for meg selv:
DUGG - strikke fra lager
Topp til tå - her får vi hver måned oppgitt en del av kroppen som det skal strikkes til.
Egoalong - strikk til deg selv
Sparealong - spare kr 10 for hvert nøste som strikkes opp og gjett hva de pengene skal gå til.

Det kommer sikkert flere til i løpet av året, men dette er vel de jeg har meldt meg på.

Jeg kan jo ikke ha et innlegg uten bilde, så da velger jeg å vise frem kjolen jeg holder på med til 4-åringen min. Denne har vært veldig spennende å strikke så langt, fargene har blitt litt til underveis og nå har jeg endelig kommet til livet og har fått litt mindre masker på pinnene. 360 m rundt på hele skjørtet, det er mye det.

torsdag 22. desember 2011

GOD JUL

Siste pakke innkjøpt, maten i hus og roen begynner å senke seg. For meg er julen den beste tiden på året, jeg virkelig storkoser meg med alt, både stresset før jul frem til den deilige romjulsroen.

Jeg håper dere alle er i rute, jul blir det åkkesom, så jeg vil bare få ønske dere alle kjære nettvenner en riktig

GOD JUL

Håper dere alle får skikkelig mye kvalitetstid med pinner og garn i romjula.

fredag 9. desember 2011

De sju slaga

har jeg ikke fått tenkt på enda, men nå er det vel snart på tide. I dag er det vinterhvitt ute og julefølelsen begynner å snike seg innpå. Den halvdelen av stua jeg begynte å male i høst er ferdigmalt etter mye om og men når det gjaldt fargevalg. Nå er den deilig mørkrød så bare det skaper følelse av jul, men det har vært litt av en jobb, ikke minst å ta ned bokhylle og få den opp igjen. Jeg hadde store planer om å støvsuge bøkene da jeg satte de opp igjen, men jeg fikk slik god hjelp av go'jenta mi på 4 år, så det ble helt avglemt :) Får tro at det meste av støvet ble borte ved håndteringa.

Da er jeg snart ferdig med diverse julegavestrikk og litt annet også.

 Denne lua er strikket i meis og det gikk med 60 gr.

 Denne lua er strikket i meis med bunnfarge 47AG. Synes den fargen er lekker. Det gikk med ca 60 gr.












Synes fellinga ble fin på denne.
Her er en annen lue, også strikket i Twin meis. Denne ble litt slapp i kanten nede, så det er ikke alt meis passer like godt til. På den annen side så er det også ganske behagelig at den ikke strammer over ørene. Flettemønsteret er både foran og bak på lua.
50 gr. garn i fargen Ebenholtz, også en farge jeg synes er nydelig.

Så har jeg strikket en genser/tunika til den vesle go'jenta mi. Denne er strikket i BabySilk og Fairytale og jeg skal si den ble myk og god. Dette er ikke noen fingenser, men en kosegenser når dagen har vært litt slitsomt og det er godt bare å krype opp i sofakroken og slappe av.
Det gikk med 100 gr Fairytale og 150 gr Babysilk.





Til slutt et par sokker i Twin. Disse heter Galder og det var et veldig godt skrevet mønster. Disse kan anbefales.
Strikket på pinne 2,5 og det gikk med ca. 60 gr garn.











På alt jeg har strikket nå har jeg klart å bruke garn fra lager. Selv om det ikke er mye som går med til hver ting, så er det slik at alle monner drar. Jeg fikk et lite sjokk da jeg, etter et tema inne på Uformelt, fikk lagt alt garnet mitt inn på et regneark. For ca 4 år siden hadde jeg bare noen få sneller med ullgarn igjen etter min tid med forsøk på maskinstrikking. Alt annet garn hadde jeg gitt bort da jeg trodde jeg ikke kom til å strikke mer. Så i løpet av 4 år har jeg klart å spare opp ca. 70 kg garn og det er mye. Jeg vet det er veldig mange som har mye mer på lager, men lell a gitt, det blir mange plagg av 70 kg, så nå har jeg tenkt å redusere lagerbeholdning med hard hånd.

Da får dere som titter innom ha en fortsatt fin adventstid og en herlig helg.

mandag 5. desember 2011

Endelig en brukbar lue

Denne lua er utrolig fin. Sitter veldig godt på hodet og varmer over ørene. Tror faktisk jeg skal strikke en slik til meg selv også, for den kan virkelig anbefales.
Mønsteret heter Honegart av Stephen West og jeg strikket den i Karisma. Det gikk vel med ca. 80 gr på pinne 4.


Da var en julegave til ferdig og virkelig moro å få til en lue som ble så fin i fasongen.