søndag 7. desember 2014

Neida, ikke har jeg sluttet å strikke

og ikke har jeg sluttet å blogge, men etter at jeg fikk hund har det blitt minimalt med strikketid. Det gjør ikke saken noe bedre at alt jeg har startet opp i høst har mønsterstrikk :) Dere kan jo få en liten sniktitt på det jeg holder på med og som jeg må lure meg til å strikke litt på når valpen sover. Han er helt tullete etter garn.
Jeg holder på med denne jakka og har kommet opp til ermene, men så var det det med å strikke ermer da. Her strikker jeg i originalgarnet Felted Tweed, så det blir en veldig dyr jakka. Er utrolig glad i det garnet, bare synd det er så dyrt.

Jeg meldte meg også på et par mysteriestrikk som går på Facebook. Det ene er det Marit Sættem i Strikk Innom som holder, og det andre er Bittami's. Her får jeg brukt opp masse smånøster, særlig på det til Marit Sættem. Her har jeg tatt hull på krukkene mine med små meisenøster som jeg har gjemt på, det er vel bedre å bruke de enn å ha de til pynt.

Der ser dere hvordan nøstene mine blir når Pepsi har fått tak i de :)

På Bittami skjerfet har jeg også kun brukt rester, men litt større rester eller skal vi si garn jeg ikke har funnet noe anvendelse for tidligere. Her har jeg stort sett brukt silkealpakka og litt tynn alpakka. Litt meis har jeg forresten i dette også.


Så som dere ser, litt har jeg da fått strikket selv om ikke noe er ferdig. I tillegg har vi nå begynt på oppussing av stua og det må jo også bli ferdig før jul, så jeg har litt for lite timer i døgnet akkurat nå.

HA EN FLOTT ADVENTSTID ALLE SOM TITTER INNOM.

torsdag 9. oktober 2014

Mud Princess og sjarmør i pels

med glimt i øyet begge to.


Tunikaen/kjolen heter Mud Princess og mønsteret kan virkelig anbefales. Jeg har strikket den i Karisma og fikk beskjed om at den ikke klødde selv om hun har bare en trøye uten ermer under. Av restene strikket jeg en liten jålehatt. Kjolen er strikket på pinne 4 og det gikk med 410 gr til den og 50 gr til lua. Lua ble strikket i Sandnes ull/alpakka, så da fikk jeg brukt opp det ene nøstet jeg hadde av det garnet. Den er også strikket ovenfra og ned, og dette er et slikt mønster som kan varieres i det uendelige. 

Skal si de koser seg sammen disse to, her blir det dressert over en lav sko og godbitene får bein å gå på. Det er veldig koselig at de går så godt sammen.

onsdag 24. september 2014

Rundt og rundt lue

Denne luen er strikket i Nepal på pinne nr 5. Forbruk garn 106 gr, altså fikk jeg kvittet meg med litt rester og ikke noe er bedre enn det.
Luen er strikket frem og tilbake med felling på ene siden og økning på den andre. Oppskriften var grei helt til jeg skulle orde til toppen. Det å samle sammen ca 80 masker og få det tett var ikke det letteste, så derfor plukket jeg opp masker på toppen også og felte 2 og 2 masker sammen i 2 omganger.


søndag 21. september 2014

Katten og Musen,

elle, melle, titusen. Ja det sier Jorid :)
Jeg måtte bare strikke disse vottene, syntes de var kjempesøte. De falt også i god smak hos mitt barnebarn, men der går jo alt som har med katter å gjøre rett hjem.



Vottene er strikket i tynn alpakka fra DSA, synes det garnet gir verdens beste votter, og det gikk med hele 51 gr. De er strikket på pinne 2,5. Jeg forenklet mønsteret inni votten, for med en liten valp som rett og slett er helt hyper på garn og strikketøy, må det gjøres lettest mulig.


Her har godgutten min fått besøk av en venninne.

søndag 14. september 2014

Søndagstur

Vi har vært på Koigen i dag og genseren ble prøvd og funnet i orden. Må bare vise dere bilder av den på og samtidig også hvor stor dotten min har blitt.




fredag 12. september 2014

Høstgenser

Endelig er det blitt litt strikketid på meg igjen og det er jammen på tide. Nå er det snart 3 måneder siden jeg har fullført et plagg, selv om jeg har en del liggende som jeg får strikket litt på av og til. Den lille valpen min har tatt all tid, og de få timene som den sover har jeg stort sett måttet bruke til å vaske. Gleder meg stort til den blir husren.

Jeg har strikket en genser til veslefrøkna vår, regner med at den blir god å ha nå utover høsten. Den er strikket i PT5, et greit garn forsåvidt, men ikke noen favoritt akkurat. Jeg er egentlig ikke så glad i å strikke i superwash garn, synes det krøller så mye når jeg strikker.


Jeg falt for dette mønsteret da jeg så det inne på Facebook, synes det er et veldig enkelt og stilrent mønster. Den er strikket på pinne 3,5 og det gikk med 360 gram. Mønsteret heter PT 113-1772. Husfliden hadde ikke bladet så de kopierte mønsteret på genseren til meg.


Jeg fikk da ferdig en ting i august også, en helt enkel "lekegenser" til snuppa. Jeg strikket den mest for å få brukt opp noen nøster Fairytale jeg hadde liggende. Dessverre så stripet det hvite garnet seg, hører det er mange som har vært utsatt for det i Fairytale, men i og med at stripene var så smale så lot jeg det stå til. Jeg måtte skjøte på fordi jeg ikke hadde nok rosa. Den er strikket på pinne 4,5 og det gikk med 155 gr garn.




torsdag 24. juli 2014

Nytt familiemedlem

Her ser dere årsaken til at jeg ikke har strikket noe særlig i juni, det og så varmen.

Jeg var i Stavanger og hentet ham på tirsdag denne uka. Han heter Pepsi og er en vakker liten Keeshond.

Jeg har ikke fått tatt noen ordentlige bilder av ham enda, bare brukt mobilen. Tiden strekker ikke til, det er travelt å være småbarnsmor igjen. Dette var bare en liten titt på godgutten. Det blir nok flere bilder etterhvert.