onsdag 3. juni 2009

Glasgow

Så er Glasgow-turen overstått og vi hadde det kjempefint. Vi var 32 stk som reiste sammen på vår ca. årlige firmatur. En helt super gjeng å reise sammen med. Vi reiste fredag morgen og kom hjem 2.pinsdag fullstendig utslitte alle sammen. Det ble vel litt mye pub-runder. Fikk tatt et bilde i en Celtic-pub, men av en eller annen grunn har jeg nok "blingset" litt, for det var bare bilde av taket.




Glasgow er en flott by og når det gjelder å handle, så er den et mekka. Jeg tror det er den største gågata jeg noen gang har sett, med tilhørende sidegater også fulle av butikker. Heldigvis fikk jeg tips inne på HB at John Lewis hadde garn, hvis ikke så hadde jeg nok gitt opp letingen etter det. Hotellet vi bodde på var tilfeldigvis rundt hjørnet av John Lewis så jeg hdde flaks med den.


Nå har jeg sett, beundret, befølt og kost med en masse deilig garn. Det var begrenset hva jeg kunne kjøpe med for reisen var lagt opp med en koffert pr. par og kun 15 kg totalt. Det er jo helt bak mål, spør du meg, men jeg fikk da kjøpt noen nøster slik at jeg også får prøvd herligheten.


Jeg kjøpte to nøster Rowan tapestry, herlig mykt og litt loddent, 3 fedd Noro og 1 nøste Patons tweed.



Dessuten fant jeg en Noro strikkebok som jeg har ønsket meg.


Jeg fant også en enorm bokhandel der. Den var på 4 etg. + kjeller og overalt var det plassert stoler hvor folk satt og leste. Jeg begynte å lure om det var biblioteket jeg hadde funnet, for bøkene var velleste og relativt slitte. Det var kjempekoselig der.
Etter mye leting trapper opp og trapper ned, fant jeg avdelingen for hobby. Der skulle dere ha vært. Har aldri sett så mange strikkebøker/hobbybøker samlet på ett sted.

Jeg hadde ikke så god tid da jeg var der, men jeg fikk da sett over og falt helt for denne boken. Det vises mye rart undertøy på nettet, men innholdet i denne boken er utrolig delikat og har oppskrifter på alt fra sokker og body, til nydelige topper sengejakker.




I en liten bakgård ved Glasgows eldste pub hadde en del brukshåndtverkere utsalg og der falt jeg for denne vesken. Syntes den var alldeles nydelig og det syntes visst Felix også, for han la seg på den med en gang. Han hadde nok savnet oss fælt mens vi var borte.



Det var veldig billig i Glasgow, både å spise og drikke. Maten er forresten så som så, men ølet er godt. Klær og sko var også billig, så hvis jeg skal på handletur blir det nok Glasgow istedenfor London. Jeg har forresten aldri sett så mye lekre sko noen gang før. Neste gang skal jeg ha en koffert for meg selv og den skal være tom på utreise.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Jeg har ikke vært inn på din blogg før nå Det er så kjekkt og se at det er så mange kreative folk i Norge Ha en fin dag. Bodil

Hanne sa...

Høres ut som en flott tur du har vært på. Jeg har aldri vært i England, men det frister. Jeg kunne godt tenke meg å leie bil og farte litt rundt "på landsbygda" (lett inspirert av "Hjartet på rette staden", sikkert)
Den boka med undertøyoppskrifter så veldig lekker ut. Tenk å ha en hjemmestrikket, flortynn ullundertrøye... *drømme*
Ønsker deg god helg!
Pludrehanneklem

Strikkebesta sa...

Spanande med Glasgow-tur! Kan tenkje meg at det ikkje er berre berre å finne fram til det ein er interessert i når ein går i ein butikk-jungel, men det hjelper ofte å spørje! Flott tråd du har kjøpt, blir heilt sikkert noko fint ut av det når du set i gong. Herleg veske også:)

amylin sa...

Glasgow er en utrolig koselig by, og ja, det er helt klart handlemekka. Menneskene e rså utrolig hyggelige også. Synd du ikke fant K1. Den var liten, men veldig koselig og lå litt unna handlegatene, nærmere universitetsområdet. http://a-mylin.blogspot.com/2007/11/more-pictures-from-scotland-and-another.html

Petronella sa...

Hei - Så mye fint du fikk tak i Glasgow. Har aldri vært der, men det spørs om jeg ikke bør overbevise gubbelillen om at Scotland er et viktig land å besøke :-)

Jeg likte både Lingerie- boka (må sjekke om den kan bestilles fra Amazon) og den usedvanlig vakre veska du kjøpte deg. Fargen på veska er bare virkelig flott.

Mye annet flott i bloggen din også :-)

sipusa sa...

Wow! Jeg er imponert over at du fant en bra garnbutikk i Glasgow...jeg prøvde å forhøre meg men fant bare en tøybutikk der de hadde noe akryl.....måtte likevel kjøpe for jeg hadde tatt med strikketøy på for små pinner og venstrearmen protesterte.

Til gjengjeld fant jeg TO kjempeflotte garnbutikker i Oban: en tre timers togtur fra Glasgow, og de fikk tømt kontoen min nok, det skal jeg love deg;-)

Veldig stilige bøker du fant også!

Ang katt, så skjønner jeg deg...man klarer ikke slutte å håpe så lenge man ikke vet. Fornuften streiker litt i sånne situasjoner. Men jeg har gode hjelpere, dyrevernlaget lokalt, som jeg har jobbet for, har tatt over letingen. Og så prøver jeg å hjelpe dem litt. Har delt ut ark med oppfordring om å bli medarbeider både på frivillighetssentralen, på biblioteket og på NAV(!) i dag; tenkte at nyutdannede økonomer ol kunne ha glede av erfaringen vet du. og så vil jeg prøve å sende mail og se om vi kan få noen sponsorer. Så jeg håper jeg kan gi litt tilbake, det er alltid godt.