onsdag 26. oktober 2011

Kattevotter nr 2

Da har jeg strikket enda et par kattevotter. Her synes mønsteret litt bedre også. Disse er også strikket i tynn alpakka på pinne 2,5 og det gikk med 50 gr garn.


I dag formiddag har jeg hatt en skikkelig sjau i kjelleren. Vi etterisolerte gulvet i 1 etg. med slik innblåsing og da ble det mye sagflis i kjelleren gitt, men nå er den skinnende ren og hyllene er ryddet. Utrolig hvor mye rart som blir gjemt på.  Selve etterisoleringen gitt utrolig fort, det var gjort på noen timer, så nå håper jeg vi kan gå vinteren i møte uten å få frostskader på beina.

fredag 21. oktober 2011

Kattevotter

Ikke alt går like fort i bestemorsheimen. Disse vottene startet jeg på i romjula i fjor og først nå har jeg endelig fått de ferdig. De er strikket i tynn alpakka fra DSA på pinne 3 og det gikk med 50 gr. totalt. Fargene ble litt for like slik at mønsteret ikke kommer så godt frem, men jeg fikk da tatt et bilde hvor det kan sees.





Dette bildet viser nesten korrekt farge.

Tynn alpakke er iallfall et veldig godt garn til mønstervotter. De blir tykke uten å bli klumpete og så blir det forhåpentligvis varme også.


Jeg anbefaler dere å ta en titt innom Muffins verden. Hun har noen utrolig flotte vottemønstere.

tirsdag 18. oktober 2011

Kjolen Allegheny

For en deilig kjole dette ble. Har inviet den hos tannlegen i dag og det gikk særs bra.
Kjolen er strikket i Rowan Felted Tweed DK på pinne 4 og det gikk med 400 gr. nøyaktig. Jeg strikket lange ermer på denne, for for en gangs skyld hadde jeg nok garn. Det skulle også ha vært et lite belte på forstykket som jeg droppet.  Her er link til oppskriften.
Dette garnet likte jeg virkelig å strikke med så det kommer jeg nok til å bruke mer av. Selv om det er litt dyrere enn vanlig norsk garn, så var det utrolig drøyt da. Fargen er atskillig mer turkisgrønn enn på bildene.




Det spørs om jeg må se å få startet på jakka jeg kjøpte garn til tidlig i vår for den samme fargen går igjen i borden på den.
Nå skal jeg imidlertid se å få strikket noen votter,  har hørt rykter om at det snart er jul.

Ønsker dere alle en flott uke.

søndag 16. oktober 2011

Hjertegenser

Da har jeg strikket ferdig hjertegenseren min også. Da jeg så dette aran mønsteret, falt jeg pladask for jeg syntes det var nydelig. Det var artig å strikke også, men jeg tror jeg hadde ganske så stor flaks her når det gjaldt størrelsen. Jeg var sikker på at denne kom til å bli alt for liten og holdt på å skrote den, men fortsatte allikevel, for jeg har jo et par barnebarn som kunne ha brukt den i såfall. Etter at jeg hadde montert sammen delene var jeg ganske spent, og så passet den helt perfekt.

Den er strikket i Debbie Bliss merino DK på pinne 5 (vrangbord pinne 4).  Det gikk med 400 gr. Halsen er strikket med w&t og det ble veldig god fasong på den. Oppskriften var også veldig god.
Garnet er 40 graders vask.


I går var jeg på bamsekonsert med yngste barnebarn og det var en koselig opplevelse med harpespill, eventyr og entusiastiske barn. Go'jenta var som vanlig kledd i ull fra innerst til ytterst og jeg fikk endelig tatt et bilde av henne med ribbegenseren på

søndag 9. oktober 2011

Shadow og strikketreff

Garnet til denne genseren kjøpte jeg i Tananger på treffet der, det rakk ikke en gang å komme i hylla mi før jeg hadde begynt på genseren. Modellen heter Shadow  fra Brooklyn Tweed og er egentlig en nydelig genser, men jeg tror jeg bommet litt på garntypen. Det er et Rowan garn i 72% alpakka og 28% bomull og er et litt merkelig garn å strikke med, så selv om det kjentes utrolig mykt og godt ut, så ble jeg litt øm i fingrene, litt sånn mohairaktig. Genseren ble imidlertid herlig myk og en skikkelig kosegenser.
Strikket på pinne 5 og det gikk med i underkant av 400 gr.
Garn: Maskinvask 40 grader


I går hadde vi et lite strikketreff igjen, vi togdamene som reiste sammen til Bergenstreffet. Vi koste oss skikkelig hos MorGrethe i Brumunddal som var så snill å stille sofakroken sin til rådighet for oss. Vi skulle egentlig ha vært et par stykker til, men når sykdom slår til, så er det ikke mye å få gjort med det.


 Vår alles blide, koselige Grethe.
 Litt snaddergarn, Rowan og Debbie Bliss.

Det begynner etterhvert å bli mye snaddergarn hos MorGrethe og jeg tror det kommer  enda mere, jippy :)
 Her er en jakke som Grethe har strikket i Sirri-garn. Det var visst ei som fikk veldig lyst på den :)

Mener dette garnet er fra Færøyene.
 Sirri garn
 Mere Rowan.

Jeg har begynt på en kjole i dette garnet og det er herlig å strikke av.

Silkeull fra Nøstebarn

Dette er også et nydelig garn og nå i høst har det kommet flere flotte farger.

Og så var det  meg da, litt forblåst utenfor butikken.


Som dere ser så har MorGrethe også en del småting ved siden av garn.













Etter noen timer hos MorGrethe var det tid for litt mat og vi reiste til Hamar. Der var vi på Irishman og spiste biff og det var nydelig. Tror nok det er første gang Irishman har hatt besøk av strikkedamer, det er nok ikke vanlig kost der nei.

Tusen takk for et kjempetrivelig treff damer, nå gleder jeg meg til neste gang på Lillestrøm. Kanskje de andre også kommer da når det ikke blir så langt å reise.

torsdag 29. september 2011

Cupcake kjole

Noe får jeg da til og denne ble jeg veldig fornøyd med. Garnet kjøpte jeg på Sandnes-utsalget da jeg var på Tananger treffet og da de var utsolgt for lysgrå, gikk jeg for lilla. Det er jeg glad for nå, for jeg syns det ble fint.

Den er strikket i Sandnes Mini alpakka på pinne nr. 3 og det gikk med ca 220 gr.




De kirsebærene som er på toppen av cupcaken er knuter og de "gjorde" egentlig hele kjolen. Jeg har også lært meg en enkel måte å lage knuter på i stedet for å snu og vende strikketøyet.
Jeg strikker de antall masker jeg skal ha i en maske, annenhver vrang og rett. Deretter skyver jeg de over på venstre pinne igjen og strikker en omg, skyver de over på venstre og strikker ny omg. Slik fortsetter jeg til det antall omg som skal strikkes er gjort. Deretter strikkes alle maskene vrangt sammen og vips så er det en fin knute. I denne oppskriften var det 3 m i en og 3 omg.



Jeg forandret også litt på mønsteret, i stedet for den blondekanten som var nederst på kjolen lagde jeg en foldekant (syntes den blondekanten ble for klønete). Jeg begynte rett på glattstrikken på skjørtet og strikket opp til ermhullet først og så plukket jeg opp masker rundt kanten nede og lagde foldekanten.


Jeg lagde også vanlig ribb rund ermene istedet for blonde og siden det er ribb i halsen så syns jeg det gikk greit.

onsdag 28. september 2011

Nå må da tabbekvoten være full,

eller i det minste så håper jeg det. Etter endelig å ha fått til et Shetland sjal i sommer, fant jeg ut at jeg skulle strikke et til veslejenta, hun ønsket seg veldig et sjal.

Jeg grudde meg litt, men la opp ved godt mot og strikket i vei og det gikk utrolig lett. Ingen problemer og alt så ut til å stemme perfekt. Etterhvert syntes jeg nok sjalet ble litt spisst og jeg mente også at det skulle være en midtmaske der,  men i og med at alt gikk så greit så regnet jeg med at det var riktig og fortsatte strikkinga glad og fornøyd.

Fire omg før jeg skulle felle av oppdaget jeg hva jeg hadde gjort, jeg hadde bare strikket den ene halvdelen av sjalsmønsteret. Går det an !!! Jeg måtte le der jeg satt med et halvt sjal. Heldigvis har jeg strikket det så stort så jeg tror veslejenta kan bruke det som sjal allikevel, håper jeg iallfall. Pynteborden som skulle vært rundt kanten på sjalet, kommer nå i nakken.  Dette beviser nok en gang at jeg må ha en koblingsfeil i hjernen når det gjelder å strikke sjal.


Nå har jeg fyrt opp i peisen og skal kose meg med CupCake kjolen jeg holder på med. Den blir iallfall veldig fin.